вівторок, 12 березня 2019 р.

Дидактичний матеріал з теми "Дієприкметник"



Установити відповідність.
Неозначена форма дієслова
Мрію, говорять, прогнозуєш
Особові форми
Кричати, падати, сміятися
Дієприкметник
Посаджений, намальований, оздоблений
Дієприслівник
Зроблено, прочитано, намальовано
Безособові форми
Нудить, розвидняється, світає
Безособові форми на –но, -то.
Співаючи, перемігши, проказавши

Виписати дієприкметники з речень.
1.Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном. 2.Копійка, нажита трудом, збережеться довше легкого карбованця. 3.Послухай, як трава росте, напоєна дощами. 4.Запахли сонцем яблуні в садах, од кореня натруджені по віти. 5.Медом яблуко налите зачепилось на гіллі. 6.Сяйвом переповнені плоди мерехтять, палають, не згасають. 7. Так шепоче серед ночі вітром збуджена трава.

Указати приналежність слів до частин мови.
1.Білий, біліти, побілений, побіливши.
2.Зелень, зеленіти, позеленіти, позеленілий, зеленіючи.
3.Сивий, сивина, посивіти, посивілий, сивіючи.
4.Працюючий, працьовитий, праця, працювати, працівник.

Визначити синтаксичну роль дієприкметників.
Лежачий плуг ржавіє, ледачий чоловік хворіє.
Дароване миліше за куповане.
Працюючий діло знає, а лінивий дні рахує.
Сорочку, викроєну за чужими порадами, носитимеш уночі.
Зло, завдане чужому теляті, окошиться на твоїй корові.

У коні, купленого за ціною огірків, доля огіркова.
І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.
Освічену людину не звернеш зі стежини.
Не засипай змілілої криниці, поки не викопав нової.
Де дві кухарки, там борщ не солений.

Пояснити значення фразеологізмів. Скласти з ними речення.
Не в тім’я битий
Ходяча енциклопедія
Заяложений вислів
Крила підрізані
Ділити шкуру невбитого ведмедя
Йти протоптаною стежкою
Добрими намірами пекло вимощене

Пояснити значення фразеологізмів. Дієприкметники підкреслити. З пятьма  стійкими сполученнями слів скласти й записати речення.
Білими нитками шито; зітертий на мак; змішаний із болотом; накритий мокрим рядном;  натоптана голова; одним ликом шиті; піднести печеного рака;  стати на вишиваний рушник; стріляний птах; як громом прибитий; як із каменю виточений.

До поданих слів дібрати образні народні порівняння, у складі яких  були б дієприкметники.
Гарна як  …
Бридка як  …
Стоїть як  …
Мовчить як  …
Чистий як  …
Стрункий як  …

Перекласти українською мовою, виділити дієприкметникові суфікси.
Сидячий, успокоившийся, читающий, поющий, пожелтевший,  лежащий, принесенный, опавший, воспитанный, позеленевший, погасший, оторвавшийся, рокочущий.
З одним дієприкметником скласти й записати речення, ускладнене однорідними членами.

Виписати дієприкметники.
Як вони називаються?
Київ –закаштанений, Київ –омузичений, у піснях омріяний, у боях посічений. Київ –засофієний, золотоворічений                             (А. Камінчик).

Списати, розставити розділові знаки. Підкреслити означуване слово й дієприкметникові звороти.

1.Столиця знана всьому світу розкинулася на схилах Дніпра. 2.Мова сповнена музики й квіткових пахощів лине над світом.
3.Обвислі над селом хмари спустилися вниз потоками дощу.
4.Йде весна запашна квітами-перлами закосичена.
5.Степ припорошений пилюкою збігає на південь.
6.Ніч розкидала над селом своє встелене зорями шатро.
7.Добріє світ народжений в любові.
8.Хай же буде благословенне життя звеличене працею і осяяне любов’ю.
9.Ліс закутаний у м’яку білу габу облитий місячним сяйвом стоїть непорушно.
10.Переповнений оптимізмом він вирушив уперед.
11.Виснажені атаками й великими втратами німці не витримали грізного натиску полку.
12.Повітря нагріте від сонця оповило моє подвіря.
_______________________
1.Вражений небаченим видовищем хірург  прикипів до місця.
2.Теплом дихала настояна на травах і квітах земля.
3.Загорнений в легкі словесні целофани мовчить світ.
4.Млою ночі оповитий скаче кінь білокопитний.
5.Змиті дощем хліба яскраво зеленіли.
6.Понівечені вітром рослини схилилися до землі.
7.Опоетизовані петриківськими майстрами квіти виграють на полотні.
8. Край вікна палахкотіли мальви посаджені ще моєю бабусею.
9. Наділена незвичайним талантом вона ніскільки не вирізнялася з-поміж інших.
10. Слова звернені до глядачів вражали простотою й глибиною думки.
11.Дерева зображені на картині одягли золотисто-багряні шати.
12. Виготовлені з дубової кори  речі довговічні.

Списати,  розставити розділові знаки,  дієприкметникові звороти підкреслити. Виконати морфологічний розбір одного дієприкметника.
Удалині виднілися чітко окреслені дерева. Дбайливо окутані в білу ковдру вони здавалися незвичайними велетнями. Недалеко причаїлися запорошені снігом кущі.  Річка укрита білосніжним покривалом тяглася вздовж села за обрій. Верби зачаровані холодною красунею й прикрашені сліпучо-білими перлинами схилилися низько над берегом.

Списати, розставити  розділові знаки. Підкреслити дієприкметникові звороти та одиничні дієприкметники.
      Чесна праця завжди вважається найбільшим виявом поваги до землі  яка чекає від людини допомоги та  догляду. Обдарована добрим насінням вона є символом багатства. Поле захаращене бурянами спрагніле від спеки сподівається на допомогу. Обігрітий теплом працьовитих рук  лан уособлює вічний союз людини і природи. Українці не уявляють власного щастя без дбайливо обробленої ниви. Сповнене живодайною силою зерно додає радості бадьорості творчої енергії. Обігріте материнським теплом воно низько кланяється матінці-землі за її ласку й безмежну доброту.
2.Виписати складені іменні присудки.
3.Виписати займенники, указати їх розряд.
4.Виписати прислівники, визначити спосіб їх творення.
5.Виписати збірний іменник.
6.Виписати прикметник найвищого ступеня порівняння простої форми.
7.Виписати іменники ІІ відміни, указати їх відмінок.
8.Дієприкметниковий зворот з останнього речення поставити у форму О. Д. Р. відмінків.
9. Виписати прийменники.
10. Виконати морфологічний розбір виділених слів.
11.Записаити фонетичною транскрипцією виділені курсивом слова.

Списати, розставити розділові знаки. Означувані слова, дієприкметникові звороти, одиничні дієприкметники підкреслити.
Під ногами шелестить вигаптуваний різними кольорами килим. Розсипане навкруги листя співає колискову натомленій землі огорнутій плетивом бабиного літа. Удихаю перенизане приглушеними звуками повітря. Позаду щось зашаруділо. То виявляється їжачок поспішає до своєї схованки з наколотими на голки грибами. Навпроти пишається достиглими плодами пломеніюча калина освітлена яскравими променями сонця. Усе в парку налите по вінця вражаючими відтінками звукової гами.
Я поспішаю додому підхоплена на крила задумливої осінньої мелодії.
2.Визначити відмінок рід число, відмінок дієприкметників.
3.Виписати з тексту займенники, визначити їх розряд за значенням.
4.Виписати дієслова 3-ї ос. одн.
5.Пояснити орфограми в слові плетивом.
6.Виписати субстантивований прикметник.
7.Виписати вставне слово, визначити його розряд.
8.Виписати прислівники.
9.Чому слово приглушеними пишеться з префіксом при-?
10.До якого роду належить слово листя? Чому? 11.Виконати морфологічний розбір виділених слів. 12.Записати фонетичною транскрипцією виділені курсивом слова

Списати, розставити розділові знаки. Підкреслити дієприкметникові звороти, означувані слова.
У вікно природи постукала осінь розфарбована в усі відтінки жовтого й червоного кольорів. Вона покликала мене послухати симфонію сповнену урочистістю багатством звуків.
Виходжу з хати. Як  привільно надворі!  Стежиною укритою багряно-жовтим килимом опалого листя поспішаю до парку. Над собою чую мелодію пройняту сумом. Зупиняюся прислухаюся піднімаю очі вгору. Згори доносяться  оповиті щемом ноти Курли! Курли! Курли!  Останні акорди протяжної пісні віддаляються все далі й далі в сіро-свинцевому просторі розмережаному білястими хмаринами.
Схвильована я нахиляюся до землі й зриваю зів’ялі потьмянілі квіти. Іду далі... Ось і парк огорнений у золотаво-мідні шати  зустрічає чарівною музикою листопаду. Яка краса! Скупане в останньому теплому промінні сонця листя відривається від дерева плавно гойдається в повітрі й тихо-тихо спадає на землю. Аж тут налетів рвучкий вітер. Загомоніли гілки розгойдані його подихом почали перемовлятися зажурені дерева..

Виконати морфологічний розбір виділених слів.
Записати фонетичною транскрипцією слова, виділені курсивом.
У першому абзаці указати приналежність слів до певних частин мови.
Згрупувати дієслова в три колонки: 1- 1 ос. одн. теп. ч., 2-3-а ос одн. теп.ч, 3- 3-а ос мн. теп.ч.
З другого абзацу виписати прислівники.
З 3 абзацу виписати іменники ІІ відміни, визначити їх відмінок.
Виписати складені дієслівні присудки.
Виписати прикметник, що виражає неповноту ознаки

Списати, розставити розділові знаки. Означувані слова, дієприкметникові звороти, одиничні дієприкметники підкреслити.
Під ногами шелестить вигаптуваний різними кольорами килим. Розсипане навкруги листя співає колискову натомленій землі огорнутій плетивом бабиного літа. Удихаю перенизане приглушеними звуками повітря. Позаду щось зашаруділо. То виявляється їжачок поспішає до своєї схованки з наколотими на голки грибами. Навпроти пишається достиглими плодами пломеніюча калина освітлена яскравими променями сонця. Усе в парку налите по вінця вражаючими відтінками звукової гами.
Я поспішаю додому підхоплена на крила задумливої осінньої мелодії.
2.Визначити й надписати  відмінок рід число, відмінок дієприкметників.
3.Виписати з тексту займенники, визначити їх розряд за значенням.
4.Виписати дієслова 3-ї ос. одн.
5.Пояснити орфограми в слові плетивом.
6.Виписати субстантивований прикметник.
7.Виписати вставне слово, визначити його розряд.
8.Виписати прислівники.
9.Чому слово приглушеними пишеться з префіксом при-?
10.До якого роду належить слово листя? Чому?
11.Виконати морфологічний розбір виділених слів.
12.Записати фонетичною транскрипцією виділені курсивом слова.
Дібрати спільнокореневі слова – дієприкметники, щоб відбувалося чергування.
Вертіти, коптити, пустити, запровадити, перемогти.

Узгодити, скосити, захистити, скотити, виїздити.

Виписати дієприкметники, правильно написати їх з не. Пояснити написання не з дієприкметником.
1.Ледареві норма не/вказана. 2. Дивіться далеко у новий, ще не/звіданий світ. 3.Рух шалений чомусь у мені викликає не/знану напругу. 4. Не/спіймана риба завжди велика. 5. Щемом і не/знаною журбою спрагла наливається душа. 7.Увійшов я до світлиці, а вона не/метена, діжка хліба не/мішана. 8. Не/закінчене діло покривається снігом. 9. Не/огороджена хата привернула мою увагу. 10. Найманий кінь ніколи не/зморений. 11. У кутку стояв не/закінчений художником портрет.

Правильно написати не з дієприкметником. Пояснити правило.
Бодай не цвіли не зростали ніколи не/сіяні паростки зла. Ти хоч словечко мов від тих палких не/зраджених розмов. Басує не/втишний кінь. Рух шалений чомусь у мені викликає не/знану напругу. Скільки високих не/кошених трав забуяє в теплі. Хатам від дороги не/віддаленим бризкають межи очі авто.

До слова оформлений додати частку не. Скласти 1 речення, щоб не з дієприкметником писалося разом, 2 речення, щоб не з дієприкметником писалося окремо.

Подані речення перебудувати так, щоб не з дієприкметником писалось окремо.
Непрополені   грядки заросли високим буряном. За непродуману відповідь учень отримав низький бал. Неполиті кімнатні рослини стали вялими й сумними. Нетоплена хата здавалась якоюсь похмурою. У непокинутих гніздах чулися дзвінкі  голосочки пташенят.

З кожним із поданих словосполучень скласти по два речення, щоб  дієприкметник із не в одному з них писався разом, а в другому – окремо.
(Не) вирощений урожай; (не) сповіщені люди;   (не) зівялі квіти .
       
Згрупувати  словосполучення у дві колонки: 1 – з прикметниками, 2 – з дієприкметниками.
Шиплячі звуки, витончений смак, достиглі яблука, смажені пиріжки, просіяне на сито борошно, відпочиваючі студенти, стояча вода, відкрите серце, відкрита директором  лінійка.

Літаючий аероплан, летючий листок, битий шлях, битий дощами лан, квашена капуста, посолені бабусею огірки, незрівняна дорога, нездійсненний задум, пекучий спогад, печена на вогні картопля.
З одним зі словосполучень скласти речення з прямою мовою.

З поданими словами скласти так речення, щоб у першому випадку вони були прикметниками, а в другому – дієприкметниками.
Спляча, лежачий, стояча, наляканий, піднесений.

З поданими словами скласти й записати речення так, щоб у першому випадку подвоєння не відбувалося, слово було дієприкметником, а в другому – подвоєння відбувалося, слово було прикметником.
 Незлічен..і; несказан..ий; неоцінен..ий .

Чим відрізняється написання однозвучних слів у парі: кружляюч.. листки, кружляюч.. в танці. Скласти й записати з поданими словосполученнями речення.

З кожної пари речень утворити одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом,що стоїть після означуваного слова.
1.Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу.
2.Шхуна стояла непорушно. Вона освітлена місяцем.
3.Високий берег виднівся у далечині.
 Він був оповитий прозорим туманом.
4.Хмари,
які нависли над обрієм,здавалися важкими і суворими.
5.Одцвіли чорнобривці,
які посадили мамині руки.

У поданому тексті конструкції зі сполучним словом який замінити на   конструкції з дієприкметниковим зворотом (де це можливо).
Чи доводилося вам бачити дуби, які обгоріли в полумї Великої Вітчизняної. Дерева мають гілки, які обвуглилися   вогнем, і стовбури-тулуби, які нагадують людям про ту  трагедію. Вони стали своєрідними обелісками. Населення,  яке дивом уціліло, а також діти, які народилися в мирний час, шанують їх так, як годиться шанувати память предків.

З поданими дієприкметниковими зворотами  скласти й записати три речення так, щоб перший стояв на початку, другий – у середині,   третій – у кінці.
Щедро  напоєні життєдайним джерелом народної творчості; буйно розквітлі на зеленому тлі; оздоблений ажурним плетивом пелюсток квітів і листя .

З кожним із поданих слів скласти чотири речення так, щоб у першому вони виконували роль підмета, у другому – додатка, у третьому – означення, у четвертому були частиною складеного  дієслівного присудка.
Завідуючий, полонений, керуючий.

До поданих слів  дібрати дієприкметникові звороти. Скласти й записати з ними речення.
Квіти, картина, слово, колосся, поле, земля.

Речення поданого тексту  доповнити дієприкметниковими зворотами. Розставити  розділові знаки .
На  ………………. стінах висіли рушники ………………     .               ………………   полотна прикрашали оселю в будні і свята.        ………………    візерунок відзначався небаченою красою.  На орнаменті   … …………     фарби переливалися всіма кольорами веселки.    Рукотвори  ……………..  є для мене щемливим спогадом про  дитинство, матір.

Переписати, утворюючи від поданих у дужках дієслів дієприкметники,  визначити їх стан і відмінок. Розставити розділові знаки.
Притягують око своєю красою (розписати) стіни. Попід стелею – стебло хитромудро (заплести) квітами та листочками. Милуєшся дивовижно (намалювати) ’’вазонами‘’букетами’’, ‘’гілочками‘’. Хатній розпис до речі народився в мальовничому селі Петриківка (заснувати) колись волелюбними запорізькими козаками. Надзвичайно майстерно (відтворити) рослинний світ у петриківському розписі. У ньому надмірно чітко (виписати) кожний елемент. Рідна природа (зобразити) народними умільцями сповнена життєрадісного святкового настрою. Придивіться : майже завжди з (розкрити) квіткою мерехтить ніжний пуп’янок. Мабуть це символізує безперервність розвитку життя.


Речення з дієприкметниковими зворотами перебудувати так, щоб він комою не виділявся.
Тепле ніжне літо, волошками повите, посріблене дощами, живе в очах у мами   (А. Костецький). Тепла ніч , наповнена степовими пахощами, пропливла над Асканією (О.Гончар). У церкві, заквітчаній зеленим віттям і степовими квітками, пахло степом і ладаном (А.Головко). Простори нив, повиті спокоєм, дрімають у сонячній імлі. Київ, огорнений сивими легендами, височіє над берегом Дніпра.

З кожної пари речень утворити одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом.
1.Твердо й непохитно звелися вгору стовбури дерев. Вони огорнені потоком світла.  2.Сонячний живопис Олексія Шовкуненка  підкреслює картина ‘’Дуби‘’. Вона сповнена радістю буття.  3.Навколо  мандрівників розкинулася рівнина. Вона поросла пожовклою від сонця травою.  4.Одинока сосна мріє про ліс. Він  сповнений густим хвойним ароматом.  5 Ростуть при дорозі прості непримітні квіточки. Вони ласкаво опоетизовані народною  фантазією.

Замінити пасивні дієприкметники на дієслівні  безособові форми   на  -но, -то     
Застиг солдат на гранітному постаменті. Він відлитий із металу і встановлений на високім кургані. Воїн поставлений на широкій видноті, щоб люди бачили його з усіх чотирьох сторін світу. Він завмер у леті, затиснувши в руках автомат. Поли сірої шинелі розвіяні вітром. Плечі, груди, каска обсипані червінцями з білокорих беріз. Стоїть солдат на варті, на варті миру й спокою.

У поданий текст уставити на місця пропусків потрібні за змістом   безособові форми на  -но, -то з  довідки.
Палац  …   на вершині вкритої густим лісом гори. Будівлю …   двома круглими високими вежами. Біля підніжжя гори  …   ставок. Між палацом і ставком  …   парк площею 12 га. Він  …  штучно створеними скелями, водоспадами та фонтанами. Уздовж алей  …  статуї античних богів і  богинь. У глибині парку  … оранжерею з екзотичними рослинами (З екскурсійного довідника ).

Довідка: облаштовано, установлено, викопано, розбито, збудовано, прикрашено, оздоблено.

Скласти й записати чотири різних за змістом речень, щоб  дієприкметник у поданому словосполученні стояв у  родовому, давальному, знахідному, орудному  відмінках.
Написаний невідомим автором.

Відредагувати.
Сумуючий учень, засмагший хлопчик, посивівший дідусь, посмутнівши зорі.

Правильно поєднати дієприкметники зі словами, що в дужках.
Продовжений, подовжений (день, рейс); висловлений, вимовлений (думка, слово); домішаний, домішений (дуб, тісто);  вимкнутий, виключений (мотор, струм).

Виголошений, оголошений (подяка, доповідь); виваляний, вивалений (стіна, дерево); вибраний, дібраний (огірки,   література); перекачаний, перекочений (бензин, пеньок) .

З поданими словами скласти й записати речення.
1.Освітлений; освічений.
2.Оснований; заснований.
3.Розмішений; розмішаний.


Відредагувати речення.
Перекочена рідина зберігалась у великих  бочках. У опалювальному газом приміщенні було затишно й тепло. У  Валентини боліла намулена нога. Накочені камери лежали на подвірї. Зрошувальні землі дали добрий урожай. Солдат стоїть на пєдесталі, який дивиться в далечінь із піднятою догори рукою. Дівчина ледь торкалася ногами стежки, взутої в червоні черевички.
Молодий машиніст вперше вів електровоз, зворушений до сліз.
Мандрівник прибивсь на наш вогонь, наляканий грозою в горах.

Перекласти текст українською мовою .
Коля рисовал хлеба, которые были убраны в копны. Большая серия акварелей изображала то поле под дождем, то реку и кусты, покорно затихшие в ожидании надвигающейся грозы. То гладь лугов, прошитую первыми нитями дождя, или развидневшееся, только  что омытое недавним ливнем небо, напоенньіе долины, деревья, окутанные белой дымкой
 (Л. А. Киссиль).

Використовуючи дієприкметникові звороти, скласти й записати текст   «Восени».
Сповнений журливими звуками; розмальовані чарівним пензлем талановитої художниці; прикрашені в барвисто- жовтий колір; скупані в останньому  промінні сонця; вбрані в золотаво-червоні, мідні, багряні шати; прикрашена яскравим диво-килимом; обплутана срібною павутиною
бабиного літа; зів’яла від першого подиху морозу.   

Використовуючи подані дієприкметникові звороти, скласти й записати  текст ‘’Пшеничні колоски‘’.
Сповнені живодайної сили, обігріті теплом рук хліборобів, випещені з особливою ласкою і любов’ю; схилені донизу;  опоетизовані в народних піснях; переповнені вдячністю до землі – матінки; скупані в сонячному промінні; одягнені в золоту сорочку.       

До слова мова  дібрати десять дієприкметникових зворотів. На основі  цього матеріалу скласти й записати текст. Дібрати до нього заголовок. Визначити відміну використаних у тексті іменників.

Використовуючи подані дієприкметникові звороти, скласти й записати текст ‘’Мамина вишиванка‘’.
Зігріта любов’ю неньки, теплом її працьовитих рук; вигаптована з особливим мистецьким смаком; прикрашена пломеніючими ягодами калини, ‘’бігунчиком ‘’ хмелю, винограду, квітами; виконана в яскравих тонах ; подарована на щастя – долю.

Використовуючи дієприкметникові звороти, скласти висловлювання на тему «Зимові дерева». Виконати морфологічний розбір одного дієприкметника.

Обсипані білим пухом,  сповнений сонною тишею, застиглі в нерухомості, заворожені красою чаклунки, огорнені сріблясто-сивим плетивом.

Немає коментарів:

Дописати коментар