середа, 6 березня 2019 р.

Навчальні завдання і вправи для розвитку різних типів інтелекту учнів на уроках української літератури у 7 класі

Розділ 1.  Про далекі минулі часи

Тема 1.  Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. Вірш «Мені тринадцятий минало...». Мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі
Вербальний/лінгвістичний інтелект:
1.     Завдання-прийом Хоку».
Скласти трирядковий неримований вірш про Т.Г.Шевченка.
У перших двох рядках опискється явище, предмет або особа, а в третьому-підводиться підсумок.
Наприклад: Живий вогонь Тарасової душі
                       Палає вічно.
                       Не вмирає!
2.     Завдання «План».
Скласти план вірша Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало...».
3.     Випереджальне завдання.
Підготувати Розповідь про життя письменника на засланні.
Логіко-математичний інтелект:
1.     Завдання «Загублені букви».
 Закреслити зайві літери і прочитати словосполучення:
              Рвтлшгепавврпеквеликийолнаквіоекунрпд
              Щшгрвкуіпоорекукобзарлоанекпрооимвку
(Відповідь: Великий
                   Кобзар).
2.     Завдання «Графік емоцій».
У вигляді математичної кривої відобразити стан душі ліричного героя з поезії «Мені тринадцятий минало...»
3.     Завдання «Загадковий запис».
Знайди початок і прочитай уривок із вірша Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало...»
агоб в ечанен    алотс обюл обюл кат інем
олуб огоч інем кат ич
оляіс окченос кат от ич
(Відповідь: Чи то так сонечко сіяло,
                     Чи так мені чого було?
                     Мені так любо, любо стало...)
Просторовий інтелект:
1.      Завдання «Родове дерево».
 За біографією Т.Г.Шевченка намалювати родове дерево.
2.Н     Завдання-таблиця.
Ознайомившись із біографією письменника, заповнити таблицю.



            Знаю
          Дізнався
      Хочу дізнатися




                  
       Міжособистісний інтелект:
             1.Завдання в парах. Складіть анкету-таблицю.
Народився

Пожодження

Освіта

Обарованість

Сфера діяльності


             2. Завдання «Груповий проект».
Скласти повідомлення: 1 група: Т.Г.Шевченко – художник
                                         2 група: Т.Г.Шевченко – поет.
             3. Випереджальне завдання «Інтерв’ю» на тему: «Цікаві епізоди із життя Т.Г.Шевченка».
1 група: Взяти інтервю у вчителів.
2 група: Взяти інтервю в старшокласників.   
                                                                                        
Внутрішньоособистісний інтелект:
1.     Завдання «Автобіографія».
     Написати автобіографію від імені Т.Г.Шевченка.
2.     Завдання «Лист автору».
     Написати лист-звернення до Т.Г.Шевченка.
3.     Завдання «Особистий щоденник».                                                              Уявити і записати один день із життя Т.Г.Шевченка.

Кінестетичний інтелект:
1.     Завдання «Яскраві вогники».                                                                  По черзі називати події із життя письменника максимально швидко, встаючи із-за парти.
2.     Завдання «Задача». Переставити дати так, щоб вийшла назва книги, присвячена Т.Г.Шевченку Леоніда Смілянського.
1 ряд: У якому році Т.Г.Шевченко здобув волю?
2 ряд: Рік виходу «Кобзаря».
3 ряд: Рік, коли Т.Шевченку було присвячено звання академіка.
4 ряд: Рік поховання Т.Шевченка в Каневі.
0-М   5-О   1-О   9-Д
1-П    8-Л   8-О   9-Д
3-Е    8-С   6-Т    8-Т
1-О   1-Ь    8-В    4-А
Відповідь
1838                     1840               1859                  1861
(«Тарасова молодість»)
3.     Гра «Поле див».
По черзі обрати завдання на полі і без підготовки відповідати на них:
1.     Де народився письменник?
2.     Хто така Катерина?
3.     Де жив дід Іван?
4.     Як Тарас потрапив до пана Енгельгардта?
5.     Де письменник вчився малювати?
6.     Як Т.Г.Шевченка викупили з кріпацтва?
7.     Де навчався письменник?
8.     Коли вперше вийшов у світ «Кобзар»?
9.     Де письменник відбував заслання?
10.    Коли повернувся на Україну?

Музичний інтелект:
1.     Випереджальне завдання.
Зробити відеопрезентацію до життєвого і творчого спадку Т.Г.Шевченка, використовуючи музику.
.    2.  Завдання-повідомлення.
          Підготувати повідомлення про музичний інструмент-кобзу.
3. Творче завдання.
     Підготувати музичний супровід до вірша Т.Г.Шевченка «Мені                       тринадцятий минало...».

  Тема 2. Тарас Шевченко. Балада «Тополя». Романтична ідея незнищеності справжнього кохання, краси, вірності
Вербальний/лінгвістичний інтелект:
1.     Завдання «Фольклорна хвилинка».
До рядків балади «Тополя» дібрати українські народні прислів’я та приказки.
2.     Завдання «Юний письменник».
Придумати власну кінцівку балади «Тополя».
3.     Завдання «Поетична хвилинка».
Скласти сенкан до слова тополя:
1 ряд  іменник
2 ряд  два порівняння
3 ряд  три епітети
4 ряд  чотири метафори
5 ряд  речення із художніми засобами

Логіко-математичний інтелект:
1.       Завдання «Літературні шахи».
Ходом шахового коня прочитати уривок із поеми Т.Г.Шевченка «Тополя».
ні
со
лузі

вей
за
ли
бече

на
ло
в
 
ко
ще
ка

2.       Завдання «Логічна схема».
Поділити поему «Тополя» на частини і схематично відобразити послідовність дій та вчинків героїні.
Полюбила - розлучилася  -. ..
3.       Завдання «Загадкові дати».
Пояснити значення дат в житті Т.Г.Шевченка:
1814 -
1838 -
1840 -
1859 -
1861 -     
Просторовий інтелект:
1.     Завдання «Кольоропис».
Замалювати кольоровими олівцями уривок із поеми Т.Г.Шевченка «Тополя» відповідно до настрою.
2.     Завдання «Оживлення тексту» (усне малювання).
За прочитаним текстом створити уявну картину-ілюстрацію.  
3.     Завдання «Юний оператор».
Створити чотири кадри до фільму за поемою Т.Г.Шевченка «Тополя».
       Міжособистісний інтелект:
        1. Завдання «Паспорт твору» (робота у групах)   
            Заповнити таблицю відомостями із балади «Тополя» Т.Г.Шевченка.                                                                                                                                                                                                                                           
Назва твору

Літературний жанр

Тема

Головна думка

Сюжет

Персонажі


             2. Завдання «Експеримент гарячого стільця».
Завдання для учня стати головним героєм твору «Тополя». Учні ставлять запитання до персонажа за сюжетом твору.
3.  Робота у групах. «Розіграй діалог».
1 група: Розіграти у ролях діалог «Розмова з матір’ю»
2 група: Розіграти у ролях діалог «Розмова з бабусею»

Внутрішньоособистісний інтелект:
1.     Завдання-інтерактивна вправа «Щоденник подвійних нотаток»          У першу колонку записати епізоди із балади «Тополя», а в другу      колонку – власні міркування щодо прочитаного.
2.     Завдання «Хронологія дій».
У послідовності записати дії головної героїні балади «Тополя».
3.     Завдання-вигадка.
Описати власну кінцівку балади «Тополя».

 Кінестетичний інтелект:
1.     Завдання «Театр мініатюр».
При допомозі міміки та рухів відтворити уривок із балади «Тополя».
(Діти відгадують слова із твору)
2.     Завдання «Пінг-понг».
(Запитання→відповідь→запитання)
Учень ставить запитання іншому учневі, той дає відповідь і ставить своє запитання за змістом балади Т.Г.Шевченка «Тополя»:
1.     Чому розлучилися молоді люди?
2.     Що від дівчини вимагала мати?
3.     Чому героїня пішла до ворожки?
4.     Як бабуся допомогла дівчині?
5.     Яка тема твору?
6.     Яка головна думка?
7.     Чому козак не повернувся?
8.     Чому дівчина не хотіла виходити заміж?
9.     Де щебетав соловейко?
10.   Що сталося з дівчиною?
  3.  Завдання «Естафета».
Учень ставить запитання інщому учневі, той відповідає і передає естафету наступному учневі.
Музичний інтелект:
1.     Завдання.  
Прослухати поетичний запис балади «Тополя» у виконанні народних артистів. Які звуки природи у цій поезії присутні?
2.     Завдання.  
     Прослухати запис пісні «По діброві вітер віє...» (музика Г.Гладкого).
Відтворити самостійно цю пісню.
3.     Завдання.  
Прослухати уривки музики до пісні «По діброві вітер віє...» (музика Г.Гладкого). Відгадати слова із балади Т.Г.Шевченка «Тополя».

Тема 3.  Тарас Шевченко «Як умру, то поховайте...»-твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього
Вербальний/лінгвістичний інтелект:
1.     Завдання «Мовна хвилинка».
Записати по памяті усі власні назви із вірша Т.Г.Шевченка «Заповіт».
2.     Завдання-пояснення.
Пояснити назву вірша «Заповіт».
3.     Завдання «Гра слів».
Поєднати пари слів:
Як умру                                                   на могилі
Серед степу                                            то поховайте
Мене                                                        широкого
На Вкраїні                                               милій

Логіко-математичний інтелект:
             1. Завдання «SМS»
                 За копками телефону прочитати уривок із поезії «Заповіт»
                  5 5 7 5 2 2 4 6 3   6 2   2 6 6 2 2 2 4 6 3  4 2 4 3 2 5 4  5 5 6 2 4 6 3
                 (Відповідь:   Поховайте та вставайте,
                                       Кайдани порвіте...)
             2. Завдання Віднайди пару».
                 Поєднай поняття правої і лівої частини:
                 Заповіт                                     держава
                 Україна                                     річка
                 Море                                         прагнення до незалежності
                 Воля                                          документ, що засвідчує право на спадок
                 Річка                                         безліса територія
                 Степ                                          великі простори води
3.  Завдання «Кросворд».
1.  Документ, що засвідчує спадок.
2. Держава.
3. Річка України.
4. Велика територія води.
5. Прагнення бути незалежним.
6. Великі ями.
7. Безліса територія.


 1 З
  а
  п
   о
  в
   і
  т

2У
  к
  р
    А
  ї
  н
   а

3Д
  н
  і
    П
  р
  о



4м
    О
  р
  е


 5 В
  о
  л
  я
 6к
  р
  у
  ч
    І


7  с
    Т
  е
  п




Просторовий інтелект:
1.      Завдання «Символ».
 Придумати і намалювати символ до поезії Т.Г.Шевченка «Заповіт».
2.      Завдання «Карта мрій».
 Намалювати карту, де письменник заповідав себе поховати.
3.      Завдання «Художня галерея».
 Намалювати картину-краєвид Чернечої гори.
Міжособистісний інтелект:
1.     Завдання «Порушена послідовність».
Скласти в правильній послідовності уривок із вірша «Мені тринадцятий минало».
«І сонце гріло, не пекло!»
«Мені тринадцятий минало»
«Чи так мені чого було»
«Ягня, здається, веселилось!»
«Уже покликли до паю»
«Чого так весело було?»
«Я пас ягнята за селом»
«А я собі у бур’яні»
«Чи то так сонечко сіяло»
«Господнє небо, і село»
«Мені так любо, любо стало,»
«Молюся богу ... І не знаю»
«Тойді так приязно молилось»
«Неначе в бога...»
«Чого маленькому мені»
2.     Диференційоване завдання у групах.
1 група «Знайко». Скласти розповідь про ріку Дніпро.
2 група «Пізнайко». Скласти розповідь про Чернечу гору.
3 група «Ерудит». Історичні події, пов’язані з Дніпром.

3.     Завдання-відтворення.
  За поданими словами якнайточніше Відтворити текст поезії     «Заповіт» за словами:
            1 ряд
            2 ряд
             3 ряд
могил
широкою
поховайте
Вкраїні
милій
реве
лани
широкополі
понесе
Дніпро
синєє
молитися
кручі
ворожу
не знаю
Україні
вражою
було чути
море
злою
вставайте
кров
великій
порвіте
кайдани
вольній
окропіте
волю
новій
не забудьте
сім’ї
тихим
пом’янути

Внутрішньоособистісний інтелект:
1.     Ігрове завдання «Мій особистий контракт.
Заповнити пропуски в поданому тексті:
Я, ..., обіцяю собі бути вірним заповіту великого письменника.
Віднині я буду...
Я більше не буду...
Завдяки цьому я...
Дата...                                 Підпис...
2.     Завдання-поради.
     На основі вірша «Заповіт» скласти власні поради нащадкам.
3.     Завдання «Лист-відповідь».
Написати відповідь письменникові на «Заповіт». Вказати, що виконано.


Кінестетичний інтелект:
1.     Завдання «Пять кроків».
Із поезії Заповіт» назвати слова:
- 5 дієслів наказового способу
- 5 епітетів
- 5 образів-символів.я
2.     Завдання-гра «Так-ні».
Даючи відповідь на запитання, учні піднімають праву руку, якщо відповідь «так», і ліву руку, якщо відповідь «ні».
1.     Степ широкий?
2.     Вкраїна рідна?
3.     Небо синє?
4.     Ревучий плаче?
5.     Автор покине лани і гори?
6.     Кров ворожа?
7.     Кайдани зняти?янути незлим
8.     Волю здобути?
9.     Сімя багата?
10.   Помянути незлим тихим словом?
3.     Завдання «Упіймай помилку».
Учитель читає текст, допускаючи помилку, учні максимально швидко виправляють її, встаючи з-за парти:
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу далекого,
На Вкраїні милій...
(Відповідь: степу широкого)

           Музичний інтелект:
1.     Випереджальне авдання.
Підготувати відеоролик до вірша Т.Г.Шеаченка Заповіт», дібрати музику до нього.                                                                                                   
2.     Завдання.
Зробити музичний колаж до вірша Т.Г.Шевченка «Заповіт».
3.     Завдання.
Прослухати запис пісні «Як умру, то поховайте...»(музика народна).

Які музичні інструменти ви почули?

Немає коментарів:

Дописати коментар