неділя, 10 березня 2019 р.

Система завдань творчого характеру з тем:"Дієприкметник", "Дієприслівник"

Дієприкметник

1.Пояснити значення фразеологізмів. Дієприкметники підкреслити. З пятьма  стійкими сполученнями слів скласти й записати речення.

Білими нитками шито; зітертий на мак; змішаний із болотом; накритий мокрим рядном;  натоптана голова; одним ликом шиті; піднести печеного рака;  стати на вишиваний рушник; стріляний птах; як громом прибитий; як із каменю виточений.

2.До поданих слів дібрати образні народні порівняння, у складі яких  були б дієприкметники.

Гарна як  …
Бридка як  …
Стоїть як  …
Мовчить як  …
Чистий як  …
Стрункий як  …

3.Перекласти українською мовою, виділити дієприкметникові суфікси.

Сидячий, успокоившийся, читающий, поющий, пожелтевший,  лежащий, принесенный, опавший, воспитанный, позеленевший, погасший, оторвавшийся, рокочущий.

З одним дієприкметником скласти й записати речення, ускладнене однорідними членами.

4.У даному тексті конструкції зі сполучним словом який замінити на   конструкції з дієприкметниковим зворотом (де це можливо).

 Чи доводилося вам бачити дуби, які обгоріли в полумї Великої Вітчизняної. Дерева мають гілки, які обвуглилися   вогнем, і стовбури-тулуби, які нагадують людям про ту  трагедію. Вони стали своєрідними обелісками. Населення,  яке дивом уціліло, а також діти, які народилися в мирний час, шанують їх так, як годиться шанувати память предків.

5.З поданими дієприкметниковими зворотами  скласти й записати три речення так, щоб перший стояв на початку, другий – у середині,   третій – у кінці.

Щедро  напоєні життєдайним джерелом народної творчості; буйно розквітлі на зеленому тлі; оздоблений ажурним плетивом пелюсток квітів і листя .

6.З кожним із поданих слів скласти чотири речення так, щоб у першому вони виконували роль підмета, у другому – додатка, у третьому – означення, у четвертому були частиною складеного  дієслівного присудка.

   Завідуючий, полонений, керуючий.

7.До поданих слів  дібрати дієприкметникові звороти. Скласти й записати з ними речення.

Квіти, картина, слово, колосся, поле, земля.

8.З поданими словами скласти так речення, щоб у першому випадку вони були прикметниками, а в другому – дієприкметниками.

Спляча, лежачий, стояча, наляканий, піднесений.

9.Речення поданого тексту  доповнити дієприкметниковими зворотами. Розставити  розділові знаки .

На  ………………. стінах висіли рушники ………………     .               ………………   полотна прикрашали оселю в будні і свята.        ………………    візерунок відзначався небаченою красою.  На орнаменті   … …………     фарби переливалися всіма кольорами веселки.    Рукотвори  ……………..  є для мене щемливим спогадом про  дитинство, матір.

10.Переписати, утворюючи від поданих у дужках дієслів дієприкметники,  визначити їх стан і відмінок. Розставити розділові знаки.

Притягують око своєю красою (розписати) стіни. Попід стелею – стебло хитромудро (заплести) квітами та листочками. Милуєшся дивовижно (намалювати) ’’вазонами‘’букетами’’, ‘’гілочками‘’. Хатній розпис до речі народився в мальовничому селі Петриківка (заснувати) колись волелюбними запорізькими козаками. Надзвичайно майстерно (відтворити) рослинний світ у петриківському розписі. У ньому надмірно чітко (виписати) кожний елемент. Рідна природа (зобразити) народними умільцями сповнена життєрадісного святкового настрою. Придивіться : майже завжди з (розкрити) квіткою мерехтить ніжний пуп’янок. Мабуть це символізує безперервність розвитку життя.

11.З поданими словами скласти й записати речення так, щоб у першому випадку подвоєння не відбувалося, слово було дієприкметником, а в другому – подвоєння відбувалося, слово було прикметником.

 Незлічен..і; несказан..ий; неоцінен..ий .

12.Речення з дієприкметниковими зворотами перебудувати так, щоб він комою не виділявся.

Тепле ніжне літо, волошками повите, посріблене дощами, живе в очах у мами                      (А. Костецький). Тепла ніч , наповнена степовими пахощами, пропливла над Асканією (О.Гончар). У церкві, заквітчаній зеленим віттям і степовими квітками, пахло степом і ладаном (А.Головко). Простори нив, повиті спокоєм, дрімають у сонячній імлі. Київ, огорнений сивими легендами, височіє над берегом Дніпра.

13.З кожної пари речень утворити одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом.

1. Твердо й непохитно звелися вгору стовбури дерев. Вони огорнені потоком світла.  2. Сонячний живопис Олексія Шовкуненка  підкреслює картина ‘’Дуби‘’. Вона сповнена радістю буття.  3. Навколо  мандрівників розкинулася рівнина. Вона поросла пожовклою від сонця травою.  4.Одинока сосна мріє про ліс. Він  сповнений густим хвойним ароматом.  5. Ростуть при дорозі прості непримітні квіточки. Вони ласкаво опоетизовані народною  фантазією.

14.Подані речення перебудувати так, щоб не з дієприкметником писалось окремо.

Непрополені   грядки заросли високим буряном. За непродуману відповідь учень отримав низький бал. Неполиті кімнатні рослини стали вялими й сумними. Нетоплена хата здавалась якоюсь похмурою. У непокинутих гніздах чулися дзвінкі  голосочки пташенят.

15.З кожним із поданих словосполучень скласти по два речення, щоб  дієприкметник із не в одному з них писався разом, а в другому – окремо.

(Не) вирощений урожай; (не) сповіщені люди;   (не) зівялі квіти .
        
16.Замінити пасивні дієприкметники на дієслівні  безособові форми   на  -но, -то  .        

 Застиг солдат на гранітному постаменті. Він відлитий із металу і встановлений на високім кургані. Воїн поставлений на широкій видноті, щоб люди бачили його з усіх чотирьох сторін світу. Він завмер у леті, затиснувши в руках автомат. Поли сірої шинелі розвіяні вітром. Плечі, груди, каска обсипані червінцями з білокорих беріз. Стоїть солдат на варті, на варті миру й спокою.

17.У поданий текст уставити на місця пропусків потрібні за змістом   безособові форми на  -но, -то з  довідки.

Палац  …   на вершині вкритої густим лісом гори. Будівлю …   двома круглими високими вежами. Біля підніжжя гори  …   ставок. Між палацом і ставком  …   парк площею 12 га. Він  …  штучно створеними скелями, водоспадами та фонтанами. Уздовж алей  …  статуї античних богів і  богинь. У глибині парку  … оранжерею з екзотичними рослинами (З екскурсійного довідника ).

Довідка: облаштовано, установлено, викопано, розбито, збудовано, прикрашено, оздоблено.

18.Скласти й записати чотири різних за змістом речень, щоб  дієприкметник у поданому словосполученні стояв у  родовому, давальному, знахідному, орудному  відмінках.

Написаний невідомим автором.

19.Правильно поєднати дієприкметники зі словами, що в дужках.

 Продовжений, подовжений (день, рейс); висловлений, вимовлений (думка, слово); домішаний, домішений (дуб, тісто);  вимкнутий, виключений (мотор, струм).

Виголошений, оголошений (подяка, доповідь); виваляний, вивалений (стіна, дерево); вибраний, дібраний (огірки,   література); перекачаний, перекочений (бензин, пеньок) .

20.З поданими словами скласти й записати речення.

1.Освітлений; освічений.
2.Оснований; заснований.
3.Розмішений; розмішаний.

21.Відредагувати речення.

Перекочена рідина зберігалась у великих  бочках. У опалювальному газом приміщенні було затишно й тепло. У  Валентини боліла намулена нога. Накочені камери лежали на подвірї. Зрошувальні землі дали добрий урожай. Солдат стоїть на пєдесталі, який дивиться в далечінь із піднятою догори рукою. Дівчина ледь торкалася ногами стежки, взутої в червоні черевички.

22.Перекласти текст українською мовою .

Коля рисовал хлеба, которые были убраны в копны. Большая серия акварелей изображала то поле под дождем, то реку и кусты, покорно затихшие в ожидании надвигающейся грозы. То гладь лугов, прошитую первыми нитями дождя, или развидневшееся, только  что омытое недавним ливнем небо, напоенньіе долины, деревья, окутанные белой дымкой  (Л. А. Киссиль).

23.Використовуючи дієприкметникові звороти, скласти й записати текст   «Восени».

Сповнений журливими звуками; розмальовані чарівним пензлем талановитої художниці; прикрашені в барвисто- жовтий колір; скупані в останньому  промінні сонця; вбрані в золотаво-червоні, мідні, багряні шати; прикрашена яскравим диво-килимом; обплутана срібною павутиною
бабиного літа; зів’яла від першого подиху морозу.   

24.Використовуючи подані дієприкметникові звороти, скласти й записати  текст ‘’Пшеничні колоски‘’.

Сповнені живодайної сили, обігріті теплом рук хліборобів, випещені з особливою ласкою і любов’ю; схилені донизу;  опоетизовані в народних піснях; переповнені вдячністю до землі – матінки; скупані в сонячному промінні; одягнені в золоту сорочку.       

25.До слова мова  дібрати десять дієприкметникових зворотів. На основі  цього матеріалу скласти й записати текст. Дібрати до нього заголовок. Визначити відміну використаних у тексті іменників.

26. Використовуючи подані дієприкметникові звороти, скласти й записати текст ‘’Мамина вишиванка‘’.

Зігріта любов’ю неньки, теплом її працьовитих рук; вигаптована з особливим мистецьким смаком; прикрашена пломеніючими ягодами калини, ‘’бігунчиком ‘’ хмелю, винограду, квітами; виконана в яскравих тонах ; подарована на щастя – долю.


Дієприслівник

1.Від поданих дієслів утворити дієприслівники. З утвореними   дієприслівниками скласти й записати речення.

Співають, мерзнути, зустріти, зрадіти.

2.Списати, уживаючи замість дієслова. що в дужках, утворений від нього                                                 дієприслівник. Розставити розділові знаки.

 Наш народ ніколи не уявляв  свого життя без землі. Її пестливо   гладили натрудженими руками ніби (набираються) здоров я від теплого родючого ґрунту. (Прагнуть) зберегти зв’язок із батьківщиною люди брали грудочку землі на спомин у  далекі краї. Уважно (спостерігають) життя поля хлібороби навчилися помічати й поетизувати найменші зміни упродовж року. Дбайливо  (обробляють) землю (розчищають) її від бур’янів людина цим  самим висловлює глибоку вдячність землі за ласку щедрість урожай.

Зробити морфологічний розбір дієслова брали.

 3.Записати відомі прислів’я, приказки, у складі яких є дієприслівники. За одним із них скласти текст-розповідь   (8-10 речень).

 4.Списати текст, уставляючи в нього потрібні за  змістом дієприслівникові звороти з довідки.

Шумлять дерева нашого краю, ...  . Щедро віддають вони нам свої плоди, ...  . Та не завжди люди платять за ту щедрість вдячною повагою. Хижа рука зневажливо хапає гілку, ...  .  У кривдника – одна мета – побільш урвати, ...   .  ... , стоять із обламаним гіллям дерева, ...  . Схаменімося! Не завдаваймо болю природі.

Довідка: сумно схиливши голівки, намагаючись обшморгати якнайбільше, даруючи  людям прохолоду, свіжість, красу і затишок, не опікуючись наслідками, стогнучи від болю й образи, не вимагаючи нічого взамін.

 5.Доповнити  поданий текст дієприслівниковими зворотами.

 Течуть річки повз села й міста, ... . Привільно й лагідно несуть вони води, ...  . Заглядають у їх прозору глибочінь хмари, ...  .  ...  , схилили над ними свої зелені коси верби.  Люди, ... , дивуються безмежним широтам водних плес.  Вони, ...,  іноді забувають, що вода – дорогоцінний дар природи, основа буття.

6. З поданими дієприслівниковими зворотами скласти три речення так, щоб перший стояв на початку речення, другий – у середині, третій – у кінці.

Виплутуючись із тендітних тенет туману.

Розгорнувши над лісом велетенські темні крила.

Глибоко дихаючи чистим нічним повітрям.

7. З кожним із поданих слів скласти речення так, щоб у першому випадку воно виступало дієприкметником, а в другому – дієприслівником.

Копаюч.., вітаюч.., стояч.., проїжджаюч.., обдумуюч..  .

8.Побудувати з дієприслівником сподіваючись два речення , уживши його в першому як одиничний дієприслівник, а в другому – у складі дієприслівникового звороту.

9. Побудувати з поданих у дужках слів дієприслівниковий зворот. Записати, розставляючи розділові знаки.

 А день іде в красі і в силі (пропахнути, соки, земля) (М. Стельмах). І тільки зорі високо  тремтять (розкинути, по , небо, дивний, риза) (Є. Гуцало). Хвиля котиться  грає (співають, дзвінка, пісня) і пустує сміється (цілують, скеля, стрімка) (М. Вороний). (До, земля, припасти, вухо) заснуло враз наболене село      (Б. Олійник). А соняхи ще довго будуть тліти (до, хвилі, прижовклий, випростати, руки) (Д. Луценко).

10. Пояснити значення поданих фразеологізмів. Два-три увести до самостійно складених речень.

Виходячи з рівноваги, вишкіривши зуби, багатіючи думкою,  заговоривши зуби, затуманивши очі, ламаючи голову, підливши масла у вогонь, повісивши голову.

11.Перебудувати речення,  замінивши  одне з дієслів дієприслівником. Розставити розділові знаки.

Лелеки схилилися й пили холодну воду.
Травневе зілля люди тримали до Зелених свят і вірили в його чудодійну силу.
Калина вільно звела до сонця свої  зелені руки й купається в голубому потоці повітря.
Колись красуня-русалка заманила в поле й залоскотала молодого парубка.
Закінчували будівництво хати й першим заносили до неї стіл.

12. Відредагувати речення.

Уключивши світло, я побачив заплакані неньки. Одягнувши окуляри, учитель довго дивився вдалеч. Утративши свідомість, брат упав. “Ми поперед мо розповсюдження  інфекції, прийнявши такі міри,-” сказав лікар. Наталя, розкривши книжку, побачила записку від мами. Олег читав, задоволено посміхаючись.

Діти, відкривши двері, побачили бабусю біля печі. “Одержавши досвід, ти станеш висококваліфікованим спеціалістом,-” говорив батько синові.                             “Отримавши освіту, ви зможете також працювати в нашій установі,-” повідомив директор. Без води верблюд може прожити десять діб, гублячи за цей час майже третину ваги.

 Не дивлячись на погані погодні умови, ми вчасно завершили жнива. Фермер, виручивши чималі гроші від продажу овочів та фруктів, вирішив збудувати багатоквартирний будинок у селищі. Олена, утративши паспорт, не змогла поїхати за кордон. Студенти відкрили для себе багато нового, познайомившись із виставкою картин у художньому музеї.

 “Поступивши до університету, ти станеш освіченою людиною”,- сказав брат сестрі. Ідучи до школи,  почався дощ, і ми промокли до нитки.  Виходячи з автобуса, у сумці відірвалася ручка.  Сидячи у вагоні потяга, у мене запаморочилося в голові.

Грізно поблискуючи шаблею, кінь із вершником мчався вперед. Вона ледь летіла на крилах, легко махаючи руками. Підбігши до ставка, ми побачили перекинутого човна і крик дітвори. Мені дуже сподобалося місто Харків, відвідавши його. Прочитавши оповідання “ Воля до життя” О. Довженка, мене охопило почуття хвилювання.

13. Використовуючи подані  дієприслівникові звороти , скласти й записати твір-мініатюру на тему “Краса осінньої пори”.

Виблискуючи  розмаїттям фарб, вражаючи своєю розкішшю і пишністю, уособлюючи стиглість, родючість, щедрість, одягаючи дерева, кущі в золотаво-червоні сукні, плавно спадаючи на землю, застеляючи все навколо пістрявим килимом, надаючи осінній порі святковості, урочистості.

4.Використовуючи подані дієприслівникові звороти, скласти й записати текст-опис “Зачаровує красою червона калина”.

Уособлюючи образ рідної землі, наливаючись вогняними фарбами, сповнюючи сад тонким запахом, нагадуючи людське серце, простягаючи до нас гілля, даруючи яскраво-червоні грона, одягнувши променисте намисто, приваблюючи незрівнянною красою.

 15.З поданих слів утворити дієприслівникові звороти. На основі утворених словосполучень скласти й записати текст “Прощальна картина осіннього листопаду”.

1.Обтрусити, кущі, дерева.
2.Осінній, пейзаж, надати, журливий, настрій.
3.До, земля, припасти.
4.Сон , глибокий, заснути, під, звук, монотонний, дощ.
5.Останній, листочки, скинути.
6.Свій, гілля, оголити.
7.Золотий, дощ, спадати, з, дерева.
8. Згори, сумно, крикнути.

16.Використовуючи подані дієприслівникові звороти, скласти й записати текст “Музика дощу”.

Завзято стукаючи  у вікно, жваво сіючи водичкою, спадаючи згори суцільним потоком, вражаючи своєю могутньою силою, б’ючи срібним молоточком по даху, листочках, калюжах, посилаючи на всі боки веселі бризки, рясно окроплюючи спраглу землю, сповнюючи природу радісним тремтінням і збудженням, стрімко линучи по мокрій землі, утворюючи граціозний танок дощових крапель.

 17.Використовуючи дієприслівникові звороти, розкрити зміст прислів’я
 “Хто знання має, той мур ламає ”.

18.Використовуючи дієприслівникові звороти, описати різдвяно-новорічний обряд.

 19.Виписати з творів художньої літератури 10 речень із дієприслівниковими зворотами.

20.У поданому тексті виправити помилки, установити межі речень. Дієприслівникові звороти підкреслити.


Нічь  місячьне сяйво ніжно огортаючі землю мяко  пестить річку сріблястозелені хвилі світила линуть по водній поверхні утворюючи блескучю доріжку стебла осоки , відбиваючі мерихтливі іскорки переповнююця таємничисттю й урочістістю місяць посміхається загадково згори розбуркуючи від сну все до в кола прорізаючи нічьну пітьму зірки голублять  стомлину прероду.   

Немає коментарів:

Дописати коментар