неділя, 3 березня 2019 р.

Дидактичні матеріали до уроків зарубіжної літератури 5 клас


  
Індійська народна казка «Фарбований шакал»

   Картка № 1
               Гра «Вірю – не вірю» 
   Кожне твердження починається словами «Чи вірите ви, що…» Ти повинен або погодитись з цим твердженням, якщо воно вірне, або заперечити, аргументуючи свою думку.
1. Чи вірите ви, що шакал мав імя Чандарава ?
2. Чи вірите ви, що шакал ускочив у діжку із зеленою    фарбою ?
3. Чи вірите ви, що лісові мешканці радо зустріли Чандараву?
4. Чи вірите ви, що шакал стверджував, що його створив сам Брахман?
5. Чи вірите ви, що Чандарава проголосив себе володарем над усіма звірами?
6. Чи вірите ви, що шакал подарував левові посаду головного радника?
7. Чи вірите ви, що Чандарава наказав позвати до палацу всіх своїх родичів?
8. Чи вірите ви, що всі хижаки корилися шакалу і приносили йому здобич?
9. Чи вірите ви, що Чандарава, почувши виття шакалів, закрив вікна палацу?
10. Чи вірите ви, що звірі, зрозумівши хто насправді перед ними, розгнівались?
11. Чи вірите ви, що звірі вибачили Чандараву за обман?
12. Чи вірите ви, що казка «Фарбований шакал» належить до збірки
    давньоіндійських казок «Панчатантра»?     


Картка № 2
                    Гра «Що було спочатку?»
Розташуй події казки в правильній послідовності.
1.Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе
  виття шакалів. І тут від великої радості з його очей
 полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь.

2.Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога
Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви, тигри, пантери, вовки 
 та й усі решта – із жахом кинулися тікати.

3.Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні
   шматки.

4.Одного разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збіглися
 голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього.


  Картка № 3
                      Знаю та розумію прочитане!
                     Вибери правильну відповідь.      
   1.Казка «Фарбований шакал» належить до збірки:
         А) «Рамаяна»; Б) «Панчатантра»;   В) «Тисяча і одна ніч»
   2. Герой казки був:
       А) лисом; Б) вовком; В) шакалом.
3.Чандарава потрапив у місто, тому що:
  А) хотів їсти; Б) хотів заробити грошей;                                                                                            
В) хотів пофарбуватись в інший колір.
4.В будинку маляра в діжці була фарба:
   А) синя; Б) зелена; В) червона.
5.Володарем над усіма звірами Чандарава був призначений:
 А) Брахманом; Б) лісовими мешканцями; В) сам собою.
6.Пофарбований шакал був подібний до бога:
 А) Шіви;  Б) Брахмана; В) Вішну.
7.Яка риса лісових мешканців дала змогу Чандараві оголосити себе царем
   над усіма звірами:                           
А) боягузтво; Б) довірливість; В) підлабузництво.
8.Чандарава вигнав усіх шакалів з царського палацу, бо:
А) образився на родичів; Б) боявся, що здогадаються, хто він насправді;
В) бажав, щоб йому дісталася більша частина здобичі.
9.Чому хижі звірі розірвали на шматки Чандараву:
 А) їм було соромно, що їх обдурив звичайний шакал;
 Б) він не ділився здобиччю;  В) він був жорстоким царем.
10.Які людські риси втілює шакал Чандарава:
  А) жадібність; Б) хитрість; В) брехливість.
11. Повчання казки полягає в тому, що:
А) не варто видавати себе за когось іншого; Б) не варто бути жадібним;
В) потрібно з повагою ставитись до інших.




 Китайська народна казка «Пензлик Маляна»
Картка № 1
          Літературний диктант
1. Про що мріяв бідний хлопчик  Малян?
2. Що  учитель відповів на прохання Маляна дати йому
пензлик?
3. Як хлопчик навчився малювати?
4. Яким чином пензлик зявився у Маляна?
5. Що сталося з першим малюнком  юного художника?
6. Що хлопчик малював для односельчан?
7. Чого забажав поміщик, дізнавшись про уміння Маляна?
8. Чому Малян переселився із рідного села в далеке місто?
9. Як імператор дізнався про хист Маляна?
10. Що імператор намалював для себе?
11. Чому Малян згодився малювати для імператора?
12. Яке бажання імператора стало для нього останнім?

Картка № 2
 Казкові перетворення.
Зєднай стрілочками що на що перетворилося.

Жаба                   золото

Удав                   дракон

Курка                золоті цеглини

Каміння            фенікс


Картка № 3
3. Поділи казку на частини та дай кожній частині заголовок.
Визнач : зачин, основну частину, кінцівку казки.
                                           Картка № 5
  Обери та поясни символи казки


                 Речі

            Символи
         Сивобородий дідусь
         Птах
         Рибка
         Журавель
         Імператор
         Пензлик
         Дракон
   Символ свободи
   Символ сили зла
   Символ сили добра
   Символ мистецтва
   Символи гармонії людини і природи
   Символ влади 


Картка № 6
                                      Цікаві тести.
   1. Казку «Пензлик Маляна» створив:
А) японський народ; Б) китайський народ;
В) індійський народ.
2. Головний герой казки – це:
А) пензлик; Б) Малян; В) імператор.
3. Найбільше хлопчик прагнув навчитися:
А) співати; Б) малювати; В) стріляти із лука.
4.Маляну пензлик подарував:
 А) сивобородий дідусь; Б) шкільний учитель;
В) Малян сам купив пензлик.
5. Виявилось, що пензлик чарівний, тому що:
А) пензлик малював сам; Б) все намальоване перетворювалося на золото;
В) всі картини оживали.
6. У маєтку поміщика Малян намалював:
А) ковдру; Б) багато золота; В) вогнище у грубці.
7. Чого забажав поміщик:
А) щоб Малян малював тільки для нього;
Б) щоб намалювали багато золота;
В) щоб намалювали розкішний палац.
8. Чому картини, які малював хлопець у місті, не оживали:
А) пензлик втратив чарівну силу; Б) не вистачало фарби;
В) Малян навмисно не домальовував картини.
9. Чому імператор наказав намалювати дракона і фенікса:
А) щоб налякати своїх ворогів; Б) щоб вони охороняли палац;
В) у Китаї ці істоти вважалися символами влади і безсмертя.
10. Довгий ланцюг цеглин перетворився для імператора на:
А) золото; Б) удава; В) корабель.
11. Чому загинув імператор:
А) у казці зло завжди покаране;  Б) імператор не вмів плавати;
В) Малян не хотів

 Німецька народна казка «Пані Метелиця»
Картка № 1
«Загублені слова»
Віднови назви казок, записаних братами Грімм.
«….. музиканти»,  «Червона ….», «Гензель і …..», «Пані….»,
«…..  кравчик», « …… мізинчик», «Столику, …..», «Король…»,
«…. і семеро козенят».


Картка № 2
 Літературна гра «Про кого так можна сказати?»
А) Трудолюбива, старанна, вправна майстриня, слухняна, дуже любила рідну домівку.
Б) Стара чарівниця, добра, справедлива, карає лінивих.
В) Гидка, бридка, неслухняна, ледача, корислива, жадібна, неввічлива.


Картка № 3
 Запиши риси характеру пасербиці та  вдовиної дочки у таблицю.

               Пасербиця

          Вдовина дочка


Картка № 4
 Літературна гра «Путанка»
У кожному уривку  знайди «зайве»  речення, тобто взяте з іншої казки.
А) – Ох, витягни мене, дівчино, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!
- А де ж слуги? -  запитала королівна.
Б) Пішла бідна дівчина до криниці, не знаючи, що й робити. І з великого
жалю й страху стрибнула у криницю й знепритомніла.
- Що тобі треба, і як ти опинився серед цього лісу?
В) – Це тобі за те, що ти у всьому старанна була, - сказала стара і віддала їй
також починок, що впав у колодязь. – Гляди тільки, не наближайся до замку.
Г) І прийшла ледащиця додому, вся вкрита смолою, а півень, побачивши її,
злетів на цямрину і загорлав:
Травка зеленіє, сонечко блищить.
Ластівка з весною вже до нас летить.

 Картка № 5
Цікаво читати, коли розумієш більше, ніж написано. Знайди у казці уривки, в
яких говориться, що:
А) Пасербиця мала добре серце;
Б) Рідна дочка була пихатою та зарозумілою дівчиною;
В) Бабуся Метелиця – справедлива людина;
Г) Мачуха та її дочка були жадібними. 

 Картка № 6
Справжній читач завжди розмірковує над прочитаним.
Побудуй своє припущення, закінчивши речення.
Якби мачуха була доброю жінкою….
Якби пасербиця погано працювала у пані Метелиці….
Якби Метелиця захотіла залишити пасербицю у себе…
Ледащиця розраховувала теж отримати винагороду, бо….

Уайльд. Казка «Хлопчик – Зірка»
  Картка № 1
 Літературний диктант.                                                                  
1. В яку пору року починаються події казки?
2. Кого знайшли лісоруби в лісі?
3. Що незвичайного було в одежі дитини?
4. Як дружина лісоруба сприйняла знахідку?
5. Як в селищі називали знайдену дитину?
6. Яка зовнішність була в хлопчика?
7. А яким був характер?
8. Хто назвав себе матірю хлопчика-зірки?
9. Чому хлопчик втратив вроду?
10. Що вирішує робити хлопчик, щоб спокутувати свій гріх?
11. Ким насправді виявилися батьки хлопчика – зірки?
12. Яким королем став хлопчик – зірка?

  Картка № 2
 Виправ помилку у послідовності пунктів плану до казки.
1. Рішення лісоруба та його дружини.
2. Розмова лісових мешканців.
3. У пошуках матері.
4. Врода, що приносить зло.
5. Знахідка лісорубів.
6. Жінка – жебрачка.
7. На службі у злого чаклуна.
8. Прощення.
9. Послуга Зайченяти.
10. Благання прокаженого.
11. Покарання за жорстокість.

Картка № 3
 Продовж речення.
1. «В складках плаща вони не знайшли ні золота, ні срібла, ні взагалі будь-якого  скарбу, а тільки….»
2. «І він пішов до кринички, і глянув у воду, але що ж він побачив…»
3. «Я не гідний бути вашим королем, бо….»
4. «Якщо сьогодні ти не принесеш мені монети з жовтого золота, то…..»
5. «Його обличчя знову було гарне, як колись, і вся його колишня врода знов
повернулась до нього, тільки в очах….»
6.«Нікому не дозволяв він поводитись жорстоко з птахами й звірами і вчив…


                                            
Картка № 4
 Знайди в тексті уривок, де автор передає зневажливе ставлення хлопчика -
Зірки до своєї матері.  Чи можна сказати, що почуття зневаги збільшується з
кожним новим словом хлопчика?
Як ти розумієш слова українського поета Василя Симоненка:
«Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати».

О.С. Пушкін  «Казка про рибака та рибку» 
                      Картка № 1      
 Літературний диктант
1.Де  жили старий зі своєю старою?
2. Яку незвичайну рибку зловив старий одного разу?
3.Яким було прохання золотої рибки?                                         
4. Що побажав старий для себе?
5. Хто наказав попросити у рибки нове корито?
6. Чи зраділа баба новому кориту?
7. Які ще бажання загадала баба рибці?
8. Як баба ставиться до свого чоловіка, зробившись царицею?
9. Як рибка відповідає кожен раз на прохання діда?
10. Що відповіла рибка на останнє прохання діда?
11. Яку картину побачив дід, повернувшись до своєї баби?           

                        Картка № 2
Літературна гра «Що було спочатку?»
Розташуй події казки в правильній послідовності.
1. «Отвечает золотая рыбка:
«Не   печалься, ступай себе с богом,
Будет вам новое корито».                                                     

2. «Глядь: опять перед ним землянка;
На пороге сидит его старуха,
А перед нею разбитое корито».

3. «Жил старик со своею старухой
У самого синего моря.

4. «Хочу быть владычицей морскою,
Чтобы жить мне в окияне-море,
Чтоб служила мне рыбка золотая
И была у меня на посылках».

5. «Отпусти ты, старче, меня в море!
Дорогой  за себя дам от куп:
Откуплюсь чем только пожелаешь». 


Картка № 3
 Знайди в тексті уривок, що допоможе відповісти на запитання:
«Як золота рибка покарала бабу за її жадібність?»

   Картка № 4
 Прослідкуй, як змінюється море з кожним новим проханням старого.
Випиши цитати з тексту. Як ти думаєш, чому відбуваються такі різкі зміни на морі?
                         Море
             Прохання
1.Видит – море слегка разыгралось.
2.Помутилось синее море.
3.Неспокойно синее море.
4.Почернело синее море.
5.Видит на море черная буря:
Так и вздулись сердитые волны,
Так и ходят, так воем и воют.
Новое корыто


 Арабська народна казка «Про Синдбада-мореплавця»
Картка № 1               
1.    Літературна гра «Про кого так можна сказати?»
А) «Я був молодий, дужий – хотілося якоїсь діяльності. Скінчилося
тим, що я знову поклався на долю, зібрав товаришів-торговців, на-
купив різного краму і сів на корабель у Басрі».


Б) «Не встигли ми опам’ятатись, як на берег висипали препогані істоти, по-
дібні до людей, але покриті густою рудою вовною. Вони стрибнули в воду,
припливли до корабля і стали з усіх боків лізти на палубу швидше, ніж лазять мавпи».

В) Він був високий, як пальма, весь чорний, з єдиним оком на лобі, черво-
ним і вогняним, як жар. Із рота стирчали два гострих зуба, нижня губа одвисла і торкалася грудей.

Картка № 2
           Літературний диктант
1.Хто є автором казок збірки «Тисяча і одна ніч»?
2.З якою метою Шахразада розповідала казки царю Шагріяру?
3. До якого виду казок належить твір про Синдбада-мореплавця?
4. Скільки подорожей здійснив Синдбад?
5. Що змушує Синдбада подорожувати?
6. Рідне місто Синдбада?
7. Чому його прозвали Синдбад-мореплавець?
8. Як познайомились Синдбад-мореплавець і Синдбад-носій?
9. Як Синдбад розпорядився батьківським спадком?
10. З якими героями зустрічається Синдбад під час подорожей?
11. Що допомагає Синдбаду врятуватись з небезпечних пригод?


  Картка № 3
 Визнач, що у казці може бути фантастичним, а що – реалістичним.
Приклади  запиши до таблиці.
                  Фантастичне
                  Реалістичне





Картка № 4
   Приведи приклади з тексту, що Синдбад був кмітливим,
винахідливим, сміливим, схильним до ризику, практичним.

Картка № 5  
Юний дослідник.
Доведи, що Синдбад творить свою долю, а доля посилає йому різні життєві
випробування, з яких герой завжди знаходить вихід                              

Літературна казка
                                     

  Картка № 1
Літературна гра «Хрестики-нулики»
Біля правильного твердження постав хрестик, а біля неправильного - нулик.
1. Літературна казка – це авторський художній твір у
прозовій або віршовій формі.
2. Літературна казка – це будь-який твір, що має автора.
3. Літературна казка існує в усній формі.
4.Літературна казка завжди має писемну форму.
5. Літературна казка має постійний текст.
6.Літературна казка може змінюватись за бажанням читача.
7. В літературній казці герої завжди або позитивні або негативні.
8. В літературній казці широкий спектр дійових осіб.
9. Літературна казка може мати фольклорну основу.
10. У літературній казці наявні побутові подробиці, час і місце, де відбуваються
        події.
11. У літературній казці автор приховує своє ставлення до героїв.

  Картка № 2
Знаю та розумію прочитане!
Яке закінчення висловлювання правильне?                
І. Літературна казка схожа на народну казку:
1)    поєднанням вигадки з реальністю;
2)    повчальним змістом художнього твору?
А) перша частина;              Б) друга частина;
В) обидві правильні;          Г) жодна не правильна.
ІІ. Літературна казка має такі характерні ознаки:
1)    усна форма створення і побутування;
2)    наявність конкретного автора ?
А) перша частина;              Б) друга частина;
В) обидві правильні;          Г) жодна не правильна.
ІІІ. Літературна казка вказує:
1)    на час і місце, де відбуваються події;
2)     на повчальний зміст твору?
А) перша частина;              Б) друга частина;
В) обидві правильні;          Г) жодна не правильна.
ІУ. В літературній казці автор:
1)    показує своє ставлення до героїв;
2)     не показує свого ставлення до героїв?                                                                                                                
А) перша частина;              Б) друга частина;
В) обидві правильні;          Г) жодна не правильна.
У. В літературній казці діють:
1) лише казкові герої;
2) поряд з казковими героями цілком реальні люди?
А) перша частина;              Б) друга частина;
В) обидві правильні;          Г) жодна не правильна.

   Картка № 3
3. Запиши назви літературних казок, де головними героями є такі персонажі.
                Головний герой
                 Назва твору
   Мауглі
   Карлсон
   Пеппі Довгапанчоха
   Аліса
   Пітер Пен
   Кай та Герда
   Кіт у чоботях
   Русалонька
   Мумі – троль
   Карлик- ніс

.



                                                

Немає коментарів:

Дописати коментар