вівторок, 12 березня 2019 р.

Дидактичні ігри, спрямовані на збагачення активного словника школяра

Перед учителем української мови стоїть першочергове завдання – формувати у своїх вихованцях уміння змістовно , стилістично та інтонаційно виразно висловлювати думки і почуття усно і письмово.
    Важливою умовою мовленнєвого розвитку школярів є робота спрямована на збагачення їхнього словника. Формування умінь граматично правильно і лексично виправдано застосовувати у власному мовленні слова різних лексико – граматичних  розрядів для побудови зв’язних висловлювань певного типу.
    Запропоновані дидактичні ігри надають можливість збагатити словниковий запас школярів, закріпити правописні навички, сприяють кращому засвоєнню значення слова, розвитку логічного мислення, формують зацікавленість мовою як навчальним предметом.

Словограй
1.Методична цінність.
Гра забезпечує словниковий запас школярів, сприяє виробленню в них міцних навичок нормативної вимови та письма, розвиває кмітливість, швидку реакцію та наполегливість.
2.Правила гри.
а) Учні одержують висхідне слово, до якого потрібно додати лише одну букву, щоб утворилося слово з іншим значенням.
         кома                           віз                            база
         їжа                              стоп                         дива
         тяга                            ват                            міст
         пара                           фаза                          рис

б) Є слова не прості, а загадкові. Вони приховують у собі одне, а той кілька слів. Спробуй знайти їх у поданих словах.
картон                                якір                          грак
козуб                                  плід                          гуркіт
касир                                  пролісок                  козак
господиня                          каблук                      буксир

Епітет
1.Методична цінність.
     Гра забезпечує словниковий запас школярів, розвиває творчі здібності, художнє мислення, сприяє виробленню швидкої реакції, уміння зосереджувати увагу.
2.Правила гри.
    Учитель називає певне слово (іменник), до якого учні мають дібрати чим найбільшу кількість епітетів (художніх означень). Форма гри може варіюватися, якщо обране слово пропонується всьому класові, то гра проводиться за аукціонним принципом – переможцем визначається той
з – поміж учнів . хто добирає до слова найбільше означень протягом обумовленого часу (3 – 5 хвилин).
    Якщо клас поділяється на групи, то гра здійснюється за ланцюговим принципом – унч по черзі називають потрібні слова . Той, хто не може цього зробити – вибуває з гри. Гра може також проводитися за рядами й індивідуально. 

Пісня (знайома, ніжна , улюблена, материнська, тиха, сердечна, голосна, рідна, довга, стара. Лірична, гучна, сумовита, жвава, журлива, радісна, лебедина, велична, старовинна, пам’ятна, гарна, остання…)

Єдинопочаток
1.Методична цінність.
Гра сприяє зростанню уваги учнів до слова,розширює словниковий запас, закріплює правописні навички, зміцнює знання учнів у царині українського словотвору а також розвиває кмітливість, швидке реагування,мобільність.
2.Правила гри.
    а) Учням роздаються аркуші з віддрукованими словами, що їх по груповано за певним принципом: вони мають спільну початкову частину, яку умисне пропущено. Відновивши пропущений елемент, можна прочитати самі слова. Виграє той, хто правильно і швидко виконує усі завдання.
(Бан) ан, ка, дит, кет.
(Руб) ін. ель, анок.
(Кри) га, ло, за.
    б)Варіантом гри виступає її проведення у формі аукціону : школярам дається  завдання дібрати протягом певного часового проміжку чим більшу кількість слів, що починаються однаковим компонентом, але не обов’язково є спільнокореневими.
Кат (катер, каток, каторга).
Пот (потоп, потилиця, потяг).

Кросворд
1.Методична цінність.
Гра активізує лексичні пласти, сприяє кращому засвоєнню значення сова, тренує пам'ять і увагу, сприяє розвитку логічного мислення, виховує інтерес до мовного матеріалу.
2.Правила гри.
    Учні одержують віддруковані на окремих аркушах кросворди з опорними літерами. Їхнє завдання – заповнити кросворд відповідно до сформульованого опису слів. Перемагає той з-поміж учнів, хто швидко і правильно добере потрібні слова. З одержаними словами можна продовжувати роботу – провідміняти, виконати морфологічний розбір, скласти речення тощо.

Ікс кросворд

А

А

А

А

А
1. Папуга(ара)
2.Безмедна квітка(мак )
3.Велика африканська жаба (ага)


















Чарівний квадрат                                                              
1.Природний або штучний сигнал
2. Дозвіл на поїздку за кордон.
3. Мережаний малюнок на тканині.
4. Відплата за що-небудь.

КОРІННЯ
1.Методична цінність.
    Гра розвиває мовленнєву пам'ять школярів, тренує увагу і кмітливість, збільшує словниковий запас. Зміцнює правописні навички, привчає дітей до активності й самостійності в роботі.
2. Правила гри.
Перший варіант
Учням пропонується висхідне слово , до кожної з літер якого, як початкової, треба  дібрати і записати вертикально по одному слову з певною кількістю літер. Час гри може обмежуватися залежно від кількості літер,які мають міститися в дібраних словах, також гра може тривати до першого правильного виконання її завдань. З дібраними словами може виконуватися певна діяльність: пояснення значень,відмінювання,введення в контекст,добір синонімів.
П
Е
Р
Е
М
О
Г
А
а
р
и
ф
и
д
о
р
т
а
с
а
р
а
л
а
Другий варіант
   Гра може мати зворотний характер, тобто: передбачити добір  до висхідного слова таких лексичних одиниць, які б закінчувалися на його літери. Такий варіант гри називається  «Надбудова».

р
к
о
с
р
о
ж
р
и
і
с
о
і
д
а
о
С
Т
А
Н
Д
А
Р
Т

МЕТАГРАМА
1.Методична цінність.
    Гра розвиває творчі здібності дітей, формує зацікавленість мовою як навчальним предметом, привчає дітей бути уважними, спостережливими, розвиває їхнє мислення, сприяє розвиткові кмітливості й зосередженості на завданні.
2. Правила гри.
    Гра передбачає розгадування учнями віршованих загадок , що будуються на  встановленні двох слів, у яких зміна початкової літери зумовлює зміну лексичного значення слова. Час, що відводиться на гру , може обмежуватися, як також саме змагання може тривати до першого правильного виконання завдань. Із знайденими відповідями продовжується робота – пояснення значення цих слів, добір синонімів, відмінювання, введення в контекст тощо.
Шкребтись я буду у норі
Й усе старанно гризти,
А зміниш літеру в мені-
Замовкну і не пискну.(Миша – тиша)
У затінку моїм
Мене у спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав –
Чимало дров ти розпиляєш.(Липа-пила)
З «д» скликаю всіх до себе:
Друзі,м’яч ,погода – рай!
З «т» мене писати треба –
Вибирай!(Двір-твір).
Нитка
1.Методична цінність.
Гра сприяє розширенню словникового запасу учнів,міцнішому засвоєнню
ними важливих правописних елементів,а також розвиває у школярів швидку реакцію,спостережливість і кмітливість.
2.Правила гри.
Учні одержують по шість слів,у кожному з яких є спільна літера і які розташовуються одне під одним так,щоб ця спільна літера утворювала своєрідну нитку. У словах цю спільну літеру пропущено,тож завдання гравців полягатиме в її щонайшвидшому встановленні,а перемога дістається тому,хто впорається з цим завданням правильно і швидше за інших.


1
Літера  О
2
Літера  І
3
Літера  Р

Л…за

Кр…т

По…а

Др…ва

Др…т

Ка…ра

Кр…в

Поп…л

К…ем

Тр…н

Ст…на

Го…а

К…ра

В…за

Ді…а

Пр…ба

Св….т

По…а

Нотослів’я
1. Методична цінність.
Гра збагачує словник школяра,тренує їхню увагу,спостережливість,кмітливість,пам'ять,додатково дає змогу повторити нотну грамоту.
2.Правила гри.
Перший варіант.
Своєрідність «Нотний аукціон». Учні одержують назви або графічні зображення нот за варіантами,радами,групами чи індивідуально й добирають протягом обумовленого часу чим найбільшу кількість слів,що містять назву цієї ноти. Можна використовувати як один із видів роботи  з тлумачним словником.
До (дошка,дорога,донька,доброта,допомога,допит та ін.)
Ре(рекорд,регіт,редакція та ін.)
Другий варіант.
У цій грі зашифровуються склади слів із використаннями назв нот. Пропущений склад позначається зірочкою. Комплекти таких завдань роздаються школярам за варіантами або вивішують на дошці;цілком можливим також є забезпечення всіх учнів різними завданнями. З відгаданими словами можна виконувати різноманітні завдання – пояснити значення, дібрати синонім,провідміняти,скласти словосполучення,речення тощо.
1) (…)повідь,(…)лото,(…)лоня.
2) се(…)да,бо(…)ць,ка(…)та.
3) во(…),т(…),по(…).

Цар – буква
1. Методична цінність.
Гра збагачує словниковий запас дітей,активізує значні пласти пасивних щодо вживання лексем,привчає звертати пильну увагу на значення слова та тонкощі його зловживання,формує чуття мови і слова,тренує мовленнєву пам'ять,а також призвичаює до послідовності в роботі,виробляє посидючість і цілеспрямованість.
2.Правила гри.
Учням роздаються аркуші з віддрукованими описами значень слів,які розташовано попарно і між якими поставлено знак рівності. Цей знак буде доречним ,якщо учень знайде,по-перше,слово,які б відповідали цим значенням,по-друге,ту Цар – букву,яка перше слово змінить на друге. Переможе той,хто швидко і правильно виконає всі завдання.
Пора року(літо)
Настільна гра(лото)
Покарання(кара)
Твердий покрив дерева(кора)
Пахуча квітка(рута)
Військовий підрозділ(рота)
Недолік,негативна риса(вада)
Прозора рідина(вода)
Сум,смуток(туга)
Довгий одяг у давніх римлян(тога)
Настанова,вказівка що робити (порада)
Різновид домашніх тварин (порода)
Дуже голосний вигук,волання(крик)
Рух ногою під час ходьби(крок)
Музичний твір,виконуваний одним співаком (соло)
Жировий прошарок деяких тварин (сало)
Порода маленьких коней(поні)
Ввічливе звертання до жінки в українців (пані)

ПЛЕТИВО СЛОВЕС

1. Методична цінність.
      Гра сприяє розширенню словникового запасу дітей, освоєнню ними законів українського словотвору й правопису, а також виробляє кмітливість, спостережливість, також за допомогою гри вдосконалюються орфографічні навички школярів, збагачується їхній досвід колективної діяльності.
2.Правила гри.
       Учні одержують завдання побудувати чим найдовший ланцюжок зі слів, розташовуючи їх за принципом однакових останньої літери попереднього слова та першої літери наступного. Цей принцип може варіюватися в різні способи. Гра проводиться попарно, з розподілом на групи, усім класом. Переможцем стає той з-поміж  гравців, хто записує слово останнім.
а)Текст  - тест – талант – туалет – торт….
б)Трактор – рама – акація – яма – аромат – тля…

Лайнворди
1. Методична цінність.
Сприяють активізації значних лексичних  і фразеологічних пластів у мовленні дітей, осягненню ними граматичних законів і орфографічних норм,засвоєнню правописних навиків, тренують увагу та пам'ять.
2.Правила гри.
         Учні одержують аркуші з віддрукованими  лайнвордами та завданнями до них. Їхнє завдання – швидко і правильно заповнити ці лайнворди. Час, що відводиться на гру,- 5 хвилин, як правило, перед кінцем уроку.
1. прилад для вловлювання радіохвиль (антена).
2. Послідовне розташування літер за певним порядком ( азбука).
3. Хвороба горла( ангіна).
4. Позначення місця проживання (адреса).

КОНСОНАНТИЗМ
1. Методична цінність.
  Гра потребує уваги, розвиває аналітичні здібності, розширює словниковий запас дітей, удосконалює їхні правописні навички, зміцнює зацікавленість навчанням.
2.Правила гри.
Перший варіант
     Кожен з-поміж учнів одержує по 12 слів, у яких пропущено літери на позначення голосних звуків, за літерами на позначення приголосних звуків вони й мають встановити потрібні слова. Перемагає той з гравців, хто швидко й правильно виконає завдання. Кожне правильно розташоване слово приносить учасникові один бал, тобто в кінцевому підсумку гри кожен може одержати від 1 до 12 балів.
 трктр                                       држв                                 бштн
 дрктр                                       влкн                                  всяк
 врснь                                       рспблк                              кндктр
 млість                                      мшн                                   пстрф

Другий варіант
     Учні повинні поміж буквами знайти 42 слова, які надійно заховалися.
МВЗОРЯЖАНКАНАТАКАВАЗАЩГОРАНОКВЯЖУРБАНАНЮЄОКОРАВЛИКХЦФОРМАРКАНАЛЄЇЬСЕЛОМАКАКАТУЗУБГЯВІЗДАРУНОКУНЬДЧЕМОДАНТЕНАЗВАГИ

Немає коментарів:

Дописати коментар